Algemene Verkoopsvoorwaarden ZENIT GROUP

1 – ALGEMEEN
Deze algemene voorwaarden maken integraal deel uit van al de offertes en overeenkomsten van de verkoper.
De klant erkent de algemene voorwaarden te hebben ontvangen en deze te aanvaarden. Enkel de offerte van de verkoper, de door haar ondertekende overeenkomsten en deze algemene voorwaarden zijn bindend tussen partijen, met uitsluiting van alle andere documenten, dit om voor beide partijen meer rechtszekerheid te bieden. De overeenkomst tussen de klant en de verkoper komt slechts tot stand na schriftelijke bevestiging van de bestelling door de verkoper of door een (gedeeltelijke) uitvoering ervan na de bestelling. Gehuwde particulieren zijn solidair verbonden.
 
2- PRIJZEN
De prijsoffertes zijn vrijblijvend en hebben een geldigheidsduur van 1 maand tenzij uitdrukkelijk anders op de offerte is voorzien. Na verstrijking van de geldigheidsduur maakt ook een ondertekende prijsofferte geen aanbod meer uit. Indien de offerte wordt opgesteld op basis van de door de klant aan de verkoper bezorgde gegevens is de verkoper niet verantwoordelijk voor de correctheid van deze gegevens.
Zenit Group kan wat betreft de opmeting van ramen en buitendeuren nooit aansprakelijk gesteld worden indien de opmeting dient te gebeuren zonder geplaatste dorpels; het risico ligt in dat geval bij de klant. Tijdens de technische opmeting worden alle specificaties van het buitenschrijnwerk vastgelegd. Het is dus belangrijk om kleur, draairichtingen, eventuele vliegenramen, plaats van verluchtingsroosters, beglazing,… enz te kennen en deze te bespreken tijdens de opmeting. De opmeting is de definitieve versie en heeft voorrang op de oorspronkelijke verkoopovereenkomst. De opmeter zal eventuele wijzigingen doorgeven aan de verkoper en deze wijzigingen zullen in rekening gebracht worden. In het geval dat de opmeter de technische opmeting niet correct kan uitvoeren behoudt Zenit Group zich het recht om de verkoopovereenkomst te annuleren zonder dat er sprake kan zijn van een schadevergoeding. Parkeerplaatsen dienen voorzien te worden door de klant. Indien gewenst, kan Zenit Group hiervoor zorgen mits een meerprijs van 250,00€ excl. Btw bovenop de aangerekende parkeerkosten van de lokale besturen. Indien de ramen niet met de hand geplaatst kunnen worden en er een kraan / lift aan te pas moet komen omdat de situatie niet eerder bekend was bij Zenit Group, komt er een meerprijs van 1300,00 excl. btw. De prijzen worden opgegeven in euro en zijn steeds exclusief B.T.W., montagekosten, plaatsingskosten en verzendingskosten, tenzij anders is overeengekomen. Indien de klant en consument is zal de prijs opgegeven worden inclusief B.T.W. en andere kosten. Elke verhoging van het B.T.W.-tarief of van een andere belasting van welke aard ook tussen de bestelling en de levering zal ten laste van de klant vallen. De overeengekomen prijzen zijn slechts bindend indien de maten binnen de 2 maanden na de bestelling worden doorgegeven. De offertes zijn ondeelbaar, d.w.z. dat de prijzen berekend zijn in functie van het geheel der werken en de prijzen dienen herberekend te worden in geval van schrapping van één of andere post, ook wanneer iedere post afzonderlijk geprijsd is. In afwijking van art. 1793 oud BW kunnen meewerken met alle middelen van recht worden bewezen. In geval van annulering of gedeeltelijke annulering van de bestelling door de klant zal de klant een vergoeding verschuldigd zijn die gelijk is aan de reeds uitgevoerde prestaties en de reeds aangekochte materialen voor de betrokken werf en een forfaitaire schadevergoeding ten bedrage van 10% van de overeengekomen prijs exclusief B.T.W. verschuldigd zijn . Materialen die op maat of specifiek op behoefte van de klant gemaakt zijn of ingekocht zijn zullen door de klant steeds volledig moeten vergoed worden. Onze prijzen zijn afhankelijk van fluctuaties in de grondstofprijzen, verpakkingsprijzen, palletprijzen, energieprijzen, leveranciersprijzen, vervoerskosten, arbeidskosten en andere kosten. Bij stijgingen in één of meer van de bovenvermelde prijzen of kosten die meer dan 10% bedragen, houden wij ons het recht voor om, ten belope van maximum 80% van de totale prijs, het deel van de prijs dat deze bovenvermelde kosten vertegenwoordigt, te verhogen met het percentage waarmee de bovenvermelde kosten zijn gestegen.
 
3- LEVERING
De levering gebeurt op de overeengekomen plaats. Werd geen plaats van levering overeengekomen, dan geschiedt zij op het adres van de klant. De goederen worden op risico van Zenit Group tot op de werf gebracht. De klant dient ervoor te zorgen dat de goederen bij aankomst onmiddellijk kunnen worden geleverd op de werf en op een veilige manier kunnen worden gestockeerd. Na levering van de goederen gaat het risico over op de klant. In geval van verkoop franco bestemming dient de losplaats, aangeduid door de klant en niet op de openbare weg, zich in een zodanige toestand te bevinden dat deze op een veilige manier toegankelijk is voor het overeengekomen vervoermiddel en de te leveren hoeveelheid er zonder probleem ontlaad kan worden. De levering dient ononderbroken en efficiënt te kunnen geschieden op de losplaats. Indien door de fout van de klant de levering niet binnen deze termijn of zonder bijkomende werken kan worden aangevangen of voortgezet, zijn de kostprijs van de bijkomende werken, de ev. nuteloze verplaatsingskosten, boetes en de onproductieve uren van het personeel ten laste van de klant. De verkoper en/of haar onderaannemingen sluiten geen materialen aan die door de klant voorzien zijn, tenzij anders uitdrukkelijk en schriftelijk bevestigd werd door de verkoper. Water, elektriciteit en verwarming zijn te voorzien door de klant. De werf dient door de klant normaal toegankelijk gemaakt te worden en afgewerkt te worden om de normale uitvoering van de werken op een veilige manier mogelijk te maken. De klant verleent de verkoper toestemming om de werkzaamheden uit te voeren in of rond de woning en/of bedrijf en de klant bevestigt de benodigde toestemming van de eigenaar te hebben om de werkzaamheden te laten uitvoeren. Indien de toestemming van de eigenaar niet in orde blijkt te zijn, zal de klant zelf instaan voor alle kosten om de gemaakte werken ongedaan te maken en zal de klant de verkoper vrijwaren voor alle mogelijke schadevergoedingen.
Indien de klant geen consument is zijn de leveringstermijnen enkel bij wijze van inlichting opgegeven en zijn deze nooit bindend. Tenzij uitdrukkelijk andersluidend beding kan geen enkele vorm van schadevergoeding, noch de verbreking van de overeenkomst, wegens niet-levering binnen de overeengekomen termijn gevorderd worden indien de levering niet binnen de overeengekomen termijn gebeurt.
Indien de klant consument is kunnen partijen in onderling overleg een leverings- of uitvoeringstermijn bepalen. Enkel de schriftelijk overeengekomen leverings- of uitvoeringstermijn is geldig, met uitsluiting van elke mondelinge overeenkomst, dit om aan beide partijen meer rechtszekerheid te bieden. M.b.t. de leverings- en uitvoeringstermijn wordt er uitdrukkelijk overeengekomen dat er in hoofde van de verkoper overmacht aanwezig is indien de leveranciers van de verkoper, in afwijking van de gemaakte overeenkomsten zouden nalaten materialen of producten tijdig te leveren, die door de verkoper met het oog op de levering of het gebruik van de materialen of producten bij de klant, aldaar werden besteld. De door de verkoper opgegeven leveringstermijnen nemen slechts een aanvang na schriftelijke bevestiging of na een (gedeeltelijke) uitvoering van de overeenkomst door de verkoper. Het vervoer geschiedt steeds op kosten en risico van de klant, tenzij uitdrukkelijk anders bedongen. De uitvoering van de werken gebeurt volgens de regels van het goed vakmanschap. Deze worden gespecificeerd in de eigenlijke overeenkomst of in het lastenboek, of bij gebreke hieraan in de technische voorschriften van het WTCB. De klant aanvaardt deze uitvoeringsregels. De zichtbare gebreken of de gebreken in de conformiteit welke van bij de levering en/of uitvoering van de werken bestonden en welke de klant na controle redelijkerwijze kan vaststellen, worden geacht onmiddellijk te zijn aanvaard indien de klant aanwezig is bij de levering en/of uitvoering van de werken. Indien de klant niet aanwezig is bij de levering en/of uitvoering van de werken dan moet hij zijn eventuele bezwaren via aangetekend schrijven kenbaar maken aan de verkoper en dit binnen de vijf werkdagen na de levering en/of uitvoering van de werken. Zoniet worden de werken geacht definitief aanvaard te zijn. Dit tijdstip wordt dan ook gelijkgesteld met de enige en definitieve oplevering. Klachten betreffende een niet conforme levering en/of uitvoering van de werken, en/of een verborgen gebrek dat niet vaststelbaar was op het ogenblik van de levering en/of uitvoering van de werken dienen binnen de vijf werkdagen na de vaststelling van het gebrek middels omstandig aangetekend schrijven meegedeeld te worden aan de verkoper. De verwerking van de materialen geldt altijd als aanvaarding van de verborgen gebreken. In geval van een gegronde klacht heeft de verkoper het recht om ofwel de herstelling van het goed uit te voeren, ofwel het goed te vervangen door een soortgelijk goed. De goederen worden in voorkomend geval op kosten van de klant verzonden naar de maatschappelijke zetel van de verkoper.
 
4- GARANTIE
De garantie m.b.t. de geleverde en gebruikte producten is beperkt tot de door de fabrikant verstrekte waarborgen. Garanties hebben enkel betrekking op materiaal, nooit op werkuren en verplaatsingen. Deze garantie geldt enkel voor fabricagefouten en/of conformiteitsgebreken.
Indien op een materiaal of product een hogere wetelijke garantie (12 maanden of 24 maanden) van toepassing is, dan garandeert de verkoper deze garantietermijn op het betreffende materiaal of product. Voor materialen en/of producten die door de klant zelf worden aangeleverd geeft de verkoper geen enkele garantie. De 10-jarige aansprakelijkheid voorzien in art.1792 en 2270 oud BW is waar wetelijk voorzien van toepassing. De waarborg beperkt zich uitsluitend tot het vervangen van elk stuk waarvan de constructie- en/of montagefout bewezen is, met uitsluiting van alle verdere schadeloosstelling. De waarborg dekt evenwel niet:
• Het verkeerd gebruik of de verkeerde behandeling van de producten, materialen en toestellen.
• De schade veroorzaakt door overmacht
• Een handeling of de opzetelijke fout van om het even welk persoon, waaronder de koper of zijn aangestelde
• Vorst- of vochtschade
 
5- EXONERATIE
De verkoper zal niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de gevolgen van een lichte, gewone en/of zware fout vanwege haarzelf en/of haar aangestelden. De verkoper is enkel aansprakelijk in geval opzet. De exoneratie voor zware fout geldt niet indien de klant een consument is. De aansprakelijkheid van de verkoper is in ieder geval beperkt tot de prijs opgenomen in de tussen partijen gesloten overeenkomst. De verkoper kan daarenboven enkel verantwoordelijk gesteld worden voor schade die rechtstreeks werd veroorzaakt door het geleverde. In geen geval kan de verkoper aansprakelijk gesteld worden voor schade dewelke ontstond of veroorzaakt werd door een onzorgvuldig of ondeskundig gebruik van het geleverde. In geval de verkoper producten levert welke zij heeft bekomen van een derde leverancier, zal zij niet gehouden zijn tot een grotere waarborg dan deze waartoe de derde leverancier opzichtens haar gehouden is.
Bij het plaatsen van de nieuwe ramen, is er steeds een risico op beschadigen van bestaande tableten. Wij doen ons uiterste best om de risico’s tot een minimum te beperken maar kunnen daar geen garanties voor geven en nemen geen verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid voor beschadiging aan bestaande tableten. Het plaatsen van nieuwe tableten ter vervanging van beschadigde tableten,
is niet inbegrepen in onze offertes.
 
6- EIGENDOMSVOORBEHOUD
Alle door de verkoper geleverde goederen blijven eigendom van de verkoper tot na de volledige betaling van de prijs en van de bijkomende prestaties en kosten. Indien de klant in gebreke blijft, dienen de goederen onmiddellijk op eerste verzoek aan de verkoper te worden teruggeven en dit op kosten van de klant, onverminderd het recht van de verkoper op integrale schadeloosstelling. In het geval dat de in gebreke gebleven klant failliet gaat, de toepassing vraagt van de wet op de continuïteit van ondernemingen of op enigerlei andere wijze zijn activiteiten gestaakt heeft, behoudt de verkoper zich het recht voor de verkochte goederen op te eisen middels eenvoudig verzoek gericht aan degene die de kwestieuze goederen onder zich heeft.
 
7- BETALING
De facturatie gebeurt in schijven zoals vermeld op de offerte en orderbevestiging. Indien de uit te voeren werken uit verschillende werkzaamheden (delen) bestaan en deze niet op hetzelfde moment afgewerkt kunnen worden, zal de verkoper de reeds afgewerkte werkzaamheden (delen) overlopen met de klant en deze reeds kunnen factureren. Elke betwisting i.v.m. de toegezonden factuur moet binnen de vijf werkdagen na de factuurdatum aangetekend medegedeeld worden aan de verkoper. Bij gebreke daaraan, is er een onweerlegbaar vermoeden dat de factuur aanvaard werd. Protest ontslaat de klant daarenboven niet van zijn betalingsverplichting.
Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, zijn al de facturen contant betaalbaar op de maatschappelijke zetel van de verkoper. Indien de klant geen consument is zal iedere op de vervaldag niet betaalde factuur van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd worden met een conventionele moratoire interest, die gelijk is aan de interestvoet zoals bepaald in artikel 5 van de Wet Betalingsachterstand van 02.08.2002, en die minimum 12% zal bedragen. Bovendien zal bij niet betaling op de vervaldag het factuurbedrag zonder ingebrekestelling met 10% verhoogd worden ten titel van forfaitaire schadeloosstelling met een minimum van 150 EUR. Dit forfaitair bedrag geldt als vergoeding voor de buitengerechtelijke invorderingskosten veroorzaakt door de niet betaling en onverminderd het recht van de schuldeiser om een vergoeding te vorderen voor andere schadeposten die niet louter veroorzaakt zijn door de niet betaling. Indien de klant een consument is zal voor iedere niet op de vervaldag betaalde factuur een moratoire interest à rato van de wetelijke interestvoet verschuldigd vanaf de datum van aangetekende ingebrekestelling. Laatijdige betaling van één factuur heeft tot gevolg dat andere facturen, waarvoor in voorkomend geval een betalingstermijn was verleend, ineens opeisbaar zijn, zonder ingebrekestelling. Wanneer de klant nalaat de overeengekomen betalingen te doen, zelfs indien het gedeeltelijke betalingen betreft, dan is de verkoper daarenboven gerechtigd om de prestaties op te schorten tot dat de klant integraal voldaan heeft aan zijn betalingsverplichting, ook voor prestaties met betrekking tot andere overeenkomsten met de klant. De opschorting n.a.v. laatijdige betaling van facturen kan geen aanleiding geven tot enige schadevergoeding voor de klant. Wanneer Zenit Group door deze schorsing schade lijdt, zal de klant deze dienen te vergoeden.
 
8- ONTBINDING
De verkoper heeft het recht de overeenkomst te ontbinden met onmiddellijke ingang zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn in geval van faillissement, toepassing of aanvraag in het kader van de wet op de continuïteit van de ondernemingen, aanvraag voor of toelating tot de collectieve schuldbemiddeling of welkdanige andere vorm van liquidatie van het vermogen van de klant. De verkoper heeft onmiddellijk recht op betaling van alle tot dan geleverde prestaties en goederen, onverminderd diens recht op integrale schadeloosstelling. De overeenkomst kan daarenboven middels een aangetekend schrijven worden ontbonden lastens de klant indien de klant, na tien werkdagen die volgen op een aangetekende ingebrekestelling, in gebreke blijft om over te gaan tot betaling van de vervallen facturen, of in geval van een andere vastgestelde contractuele wanprestatie. De ontbinding vindt plaats op de datum die vermeld staat op het afgitiebewijs van de aangetekende zending. Bij eenzijdige verbreking of beëindiging van de overeenkomst door de klant of bij gerechtelijke ontbinding van de overeenkomst ten nadele van de klant, of bij de ontbinding zoals voorzien in lid 1 van dit artikel, is een forfaitaire en vooraf overeengekomen schadevergoeding verschuldigd van 10% op de overeengekomen prijs, onverminderd het recht van de verkoper om een grotere schade te bewijzen en daarvoor een vergoeding in rekening te brengen. Deze schadevergoeding kan niet herleid worden door de partijen en de partijen komen overeen dat deze schade minimum de werkelijk geleden schade uitmaakt. Indien de overeenkomst gerechtelijk ontbonden wordt ten nadele van de verkoper is zij aan de klant dezelfde schadevergoeding verschuldigd.
 
9- PRIVACY
De Verkoper en de Klant erkennen dat op de verwerking van persoonsgegevens in het kader van hun overeenkomst(en) de Verordening (EU) 2016/679 (AVG) van toepassing is. De Partijen verwerken elkaars persoonsgegevens evenals deze van de (sub)onderaannemer(s) alsook andere actoren, hun personeel, hun medewerkers, hun aangestelden en andere nutige contactpersonen. De doeleinden van deze verwerkingen zijn de uitvoering van de Overeenkomst, het beheer van de klanten/leveranciers/onderaannemers, de boekhouding en de veiligheid op de werf. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wetelijke en reglementaire verplichtingen en/of het gerechtvaardigd belang van de relevante Partij. De Partijen verbinden zich ertoe om deze persoonsgegevens alleen te verwerken met het oog op de voormelde doeleinden en dit in overeenstemming met de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming alsook alle vigerende weten, decreten, verordeningen ter uitvoering ervan. Zij zullen deze persoonsgegevens alleen doorgeven aan verwerkers, ontvangers en/of derden voor zover dit noodzakelijk is in het kader van de voormelde doeleinden voor de verwerking. De Partijen zullen de nodige voorzorgen nemen om de Persoonsgegevens te beschermen tegen onder andere ongeoorloofde toegang, diefstal, vernietiging, verlies, wijziging, verstrekking, reproductie of verspreiding, hetzij per ongeluk, hetzij onrechtmatig. De Klant verbindt zich er toe dezelfde verplichtingen op te leggen aan de ondernemingen en organisaties waarop hij beroep doet. Elke Partij heeft kennis van zijn rechten op inzage, verbetering, wissing en bezwaar. De verkoper maakt van de werkzaamheden foto’s. Dit voor de garantiebepalingen en voor gebruik op sociale media, website, etc. Indien de klant niet wenst dat de genomen foto’s worden gebruikt op sociale media, website, etc, dan kan de klant zich hiertegen verzeten en hiervoor contact opnemen met de verkoper. Voor verdere toelichting verwijst de verkoper uitdrukkelijk naar haar privacyverklaring op haar website: www.zenitgroup.be. Klant bevestigt kennis te
hebben genomen van deze privacyverklaring en de inhoud ervan te aanvaarden.
 
10- OVERMACHT
Als Gebeurtenis van overmacht wordt in elk geval beschouwd (maar is niet beperkt tot):
• Natuurrampen (zoals o.a. overstroming, storm, orkaan, bliksem, sneeuw, vulkanische activiteit, droogte, aardbeving,…);
• Gewapende conflicten (zoals o.a. oorlog, revolutie, opstand, militaire operatie, bezeting,…);
• Sociale onrust (zoals o.a. staking, betoging, lock-out, handelsconflict,…);
• Misdrijven (zoals o.a. diefstal, terrorisme,…);
• Ziekte, epidemie en pandemie;
• Stroom- en telecommunicatiepanne;
• Economische factoren (zoals leveringsvertraging, wijziging transportarieven, tekort aan (opgeleide) arbeidskrachten,
grondstoffen of brandstof,…);
• Ongevallen (zoals o.a. brand, explosie, machinebreuk, …); en
• Overheidsingrijpen (‘le fait du prince’) (zoals o.a. fiscale maatregelen, onteigening, import- en exportembargo’s).
De Getroffen Partij zal de andere Partij(en) zo snel mogelijk, maar in elk geval niet later dan 5 werkdagen vanaf de datum waarop de Getroffen Partij kennis krijgt of redelijkerwijze behoorde te krijgen van zulke Gebeurtenis van overmacht, uitdrukkelijk per aangetekend schrijven op de hoogte stellen van de Gebeurtenis van overmacht evenals van haar voornemen om zich op deze clausule te beroepen.
De Getroffen Partij zal de andere Partij(en) zo snel mogelijk, maar in elk geval niet later dan 10 werkdagen vanaf het plaatsvinden van elk van a) of b) hieronder de andere partijen op de hoogte stellen van:
a) met betrekking tot een voortdurende Gebeurtenis van overmacht, het einde van de Gebeurtenis van overmacht; en
b) haar mogelijkheid om haar verbintenissen onder deze overeenkomst te hervaten De Getroffen Partij dient zo snel mogelijk, maar in elk geval niet later dan 10 werkdagen te rekenen vanaf de bovenvermelde kennisgeving alle nutige bewijsstukken over te leggen teneinde de andere partijen toe te laten het bestaan en de impact van de aangevoerde Gebeurtenis van overmacht vast te stellen. Gebrek aan tijdige kennisgeving of de tijdige levering van bewijs beleten de Getroffen Partijen om beroep te doen op de Gebeurtenis van overmacht. De uitvoering van de door een Gebeurtenis van overmacht aangetaste verbintenis zal worden opgeschort tijdens de periode waarin de Gebeurtenis van overmacht voortduurt. De verbintenissen van de Getroffen partij onder deze overeenkomst zullen worden verlengd met de duur van deze periode. Indien de duur van de Gebeurtenis van overmacht de termijn van 3 maanden overschrijdt zullen de
andere partijen het recht hebben om deze overeenkomst te ontbinden.
 
11- IMPREVISIE
Een ‘Gebeurtenis van imprevisie’ is elke verandering van omstandigheden die:
1) Zich buiten de redelijke controle van de partijen na ondertekening van deze overeenkomst voordoet of aan de partijen bekend wordt en waarvan op het moment van de ondertekening van deze overeenkomst niet naar redelijkheid kon worden aangenomen dat deze zich zou voordoen; en
2) Het economisch evenwicht van deze overeenkomst verstoort, ofwel omdat de kost van de uitvoering voor de Getroffen partij is
verhoogd ofwel omdat de waarde van de uitvoering die de Getroffen partij verkrijgt, is gedaald;
De Getroffen Partij zal de andere Partij(en) zo snel mogelijk, maar in elk geval niet later dan 5 werkdagen vanaf de datum waarop de Getroffen Partij kennis krijgt of redelijkerwijze behoorde te krijgen van zulke Gebeurtenis van imprevisie, uitdrukkelijk per aangetekend schrijven op de hoogte stellen van de Gebeurtenis van imprevisie evenals van haar voornemen om zich op deze clausule te beroepen.
De Getroffen Partij zal de andere Partij(en) zo snel mogelijk, maar in elk geval niet later dan 10 werkdagen vanaf het plaatsvinden van elk van a) of b) hieronder de andere partijen op de hoogte stellen van:
a) met betrekking tot een voortdurende Gebeurtenis van imprevisie, het einde van de Gebeurtenis van imprevisie; en
b) haar mogelijkheid om haar verbintenissen onder deze overeenkomst te hervaten
De Getroffen Partij dient zo snel mogelijk, maar in elk geval niet later dan 10 werkdagen te rekenen vanaf de bovenvermelde kennisgeving alle nutige bewijsstukken over te leggen teneinde de andere partijen toe te laten het bestaan en de impact van de aangevoerde Gebeurtenis van imprevisie vast te stellen. Gebrek aan tijdige kennisgeving of de tijdige levering van bewijs beleten de Getroffen Partijen
om beroep te doen op de Gebeurtenis van imprevisie. Binnen de 10 werkdagen vanaf de kennisgeving van een Gebeurtenis van imprevisie, zal de getroffen partij het recht hebben om te eisen dat onderhandelingen worden aangevat met het oog op het bereiken van een akkoord over alternatieve contractuele voorwaarden die de partijen in hetzelfde contractuele evenwicht plaatst als datgene dat op het ogenblik van de sluiting van de overeenkomst bestond. Indien de partijen na een periode van 3 maanden na een Gebeurtenis van imprevisie geen onderhandeld akkoord bereiken, zullen partijen een arbiter met de gepaste expertise aanstellen. De arbiter zal bepalen welke eventuele wijzigingen aan deze overeenkomst moeten worden aangebracht om de partijen in hetzelfde contractuele evenwicht te plaatsen als datgene dat op het ogenblik van de sluiting van de overeenkomst bestond. De partijen komen overeen dat gedurende de periode van heronderhandeling en bemiddeling de uitvoering van de overeenkomst zal worden opgeschort.
 
12- INTELLECTUELE EIGENDOM
Alle studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen blijven eigendom van Zenit Group, beschermd door de intellectuele rechten. Bij overhandiging aan de klant mogen zij niet gebruikt worden noch door de klant noch door derden behalve voor de doeleinden waarvoor zij gemaakt zijn en Zenit Group toestemming heeft gegeven. De klant is aansprakelijk voor elk eventueel misbruik en Zenit Group behoudt zich het recht voor schadevergoeding te eisen. Deze bedraagt minimaal 10% van de aannemingssom. Op het eerste verzoek moeten de bovenvermelde stukken worden teruggegeven.
 
13- DEELBAARHEID
Indien een bepaling of een deel van een bepaling van huidige voorwaarden, of van een offerte, bestelbon of overeenkomst tussen de verkoper en de klant, nietig, ongeldig en/of niet-afdwingbaar zou zijn dan brengt dit de geldigheid en/of afdwingbaarheid van de overige bepalingen of delen van bepalingen van huidige voorwaarden, of van een offerte, bestelbon of overeenkomst tussen de verkoper en de klant niet in het gedrang. De bepalingen van huidige voorwaarden, of van een offerte, bestelbon of overeenkomst tussen de verkoper en de klant die door nietigheid zijn aangetast of ongeldig zijn blijven bindend voor het gedeelte ervan dat wetelijk toegelaten is. De desbetreffende nietige, ongeldige en/of niet-afdwingbare bepaling of deel van een bepaling wordt van rechtswege vervangen door een geldige en afdwingbare bepaling of deel van een bepaling die het dichtst aanleunt bij de bedoelingen van de partijen.
 
14- FORUMBEDING EN TOEPASSELIJK RECHT
Met uitsluiting van elke andere wetgeving is het Belgisch recht van toepassing op de geschillen tussen de partijen. De toepassing van het Weens Koopverdrag (CISG) en het Internationaal verdrag inzake de verjaring bij internationale verkoop van roerende goederen van 14.06.1974 wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Indien de klant geen consument is behoren alle geschillen tussen partijen van welke aard ook, met inbegrip van de betwistingen omtrent de toepassing en de interpretatie van deze algemene voorwaarden, tot de uitsluitende bevoegdheid van de ondernemingsrechtbanken Antwerpen, afdeling Hasselt.
Indien de klant een consument is wordt de bevoegdheid van de rechtbank als volgt bepaald:
a. De verkoper kan enkel in rechte worden aangesproken voor de rechtbank van de plaats van de maatschappelijke zetel.
b. in alle andere gevallen van betwisting is de rechtbank van de plaats waar de overeenkomst is ontstaan of waar zij wordt, is of moet worden uitgevoerd of de rechtbank van de woonplaats van de klant, naar keuze van de verkoper bevoegd.
c. Deze bepaling is eveneens van toepassing voor overeenkomsten met rechtsonderdanen van de E.U.